^Powrót na górę
foto1

W porannym kręgu – stymulacja polisensoryczna wg pór roku – zima

"Jedynym źródłem i kryterium poznawania rzeczywistości są zmysły."
Pitagoras

Zajęcia „Poranny krąg” jako metoda stymulacji polisensorycznej obejmują swym zasięgiem wszystkie nasze zmysły: dotyk, wzrok, węch, słuch i smak. Istotą tych zajęć jest „spotkanie” Terapeuty z Podopiecznym oraz budowanie zaufania i poczucia bezpieczeństwa. Tym podstawowym celom służy utworzenie kręgu, ciepły nastrój panujący w pomieszczeniu, zapalona świeca, znajomy zapach, to po prostu spotkanie, gdzie każdy element zajęć jest dla Podopiecznego przewidywalny, znany, a więc bezpieczny.

Podstawą tworzenia tych zajęć jest świat przyrody, świat którego wszyscy jesteśmy częścią, w którym jesteśmy zakorzenieni, poddani jego rytmowi. Ten świat jest źródłem żywiołów, barw, zapachów, smaków, wrażeń dotykowych i termicznych. Na co dzień przebywając na dworze, choćby przez chwile doświadczamy potęgi świata przyrody: ciepła lub zimna, zatykającego dech wiatru lub miłego, głaszczącego twarz wietrzyku, patrzymy na świat pełen zapachów, kolorów, obrazów.

Wycieczka do pierwszego na świecie Muzeum Lizaka w Jaśle

Dnia 8 marca br. Podopieczni Naszego Domu wraz z Panią Dyrektor Ireną Kawa i Terapeutami celem dopełnienia świętowania Dnia Kobiet w ŚDS, udali się na wycieczkę do pierwszego na świecie Muzeum Lizaka w Jaśle. Muzeum zostało założone z inicjatywy państwa Katarzyny i Grzegorza Schabińskich, którzy są współwłaścicielami zakładu Gran-Pik Liwocz, zajmującego się produkcją lizaka i cukierków. Zwiedzanie muzeum zaczęliśmy od sklepiku ze słodkościami, gdzie uczestnicy wycieczki mogli zobaczyć różnego rodzaju lizaki, różniące się kształtem, wielkością i kolorem oraz je zakupić.

Po muzeum oprowadzała nas pani przewodnik, która opowiadała nam o początkach powstawania lizaków oraz jak wyglądała produkcja na przestrzeni kolejnych lat. Zostaliśmy zapoznani z historią zakładu Gran-Pik  Liwocz, który swoją działalność rozpoczął w 1955 r., kilka lat wcześniej przed produkcją znanych chupa-chups’ów. Podopieczni mieli możliwość  powąchania, dotknięcia różnego rodzaju cukrów, które są wykorzystywane do produkcji słodyczy. Zobaczyli również  eksponaty maszyn stosowanych w karmelarstwie. Mogliśmy także pooglądać prace z konkursu plastycznego „Mój wymarzony lizak” zorganizowanego  przez państwa Schabińskich dla przedszkoli i szkół województwa podkarpackiego. Jednak największą atrakcją dla naszych Podopiecznych była możliwość własnoręcznego uformowania lizaka.
Kończąc wizytę w Muzeum Lizaka, udaliśmy się do Restauracji „U Schabińskiej” na pyszny obiad z deserem i kawą
To była ciekawa i słodka wycieczka. Uczestnicy zdobyli nowe wiadomości i doświadczenia. Z własnoręcznie zrobionym lizakiem  i uśmiechem na twarzy, wróciliśmy do domu.

Czytaj więcej...

Być Kobietą, być Kobietą...

Szekspirowski Hamlet wołał: "Słabości, Twe Imię Kobieto", zaś Ignacy Krasicki twierdził z przerażaniem: "Mimo, że tak wielkie płci naszej zalety, my rządzimy światem, a nami Kobiety". To tylko kilka stwierdzeń o Niewiastach, które padły z ust znanych mężczyzn. Jednak tak na prawdę w powszechnym mniemaniu są uosobieniem ciepła, dobroci i łagodności, uchodzą na osoby skromne i wrażliwe.

Aby tradycji stało się zadość, w Naszym Domu również świętowaliśmy ten dzień. Męska część naszej społeczności złożyła wszystkich Paniom piękne życzenia, wręczyła kwiaty, a także adorowała nasze Kobiety wierszami oraz słodkimi niespodziankami. Dziękujemy wszystkim Panom za pamięć i przygotowanie spotkania.

Czytaj więcej...

"Potrafię samodzielnie zadbać o siebie" - trening samoobsługowy

W ramach prowadzonego treningu z zakresu samoobsługi oraz zaradności życiowej Podopieczni naszego Domu mieli okazję rozwijać umiejętności  przydatne w codziennym funkcjonowaniu.
W czasie zajęć prowadzono terapię ręki, opierając się na pracy w funkcji poprzez  nabywanie umiejętności ruchowych potrzebnych do poprawy sprawności samoobsługowej
w czasie wykonywania zleconych ćwiczeń.  Prowadzona terapia opierała się na takich czynnościach jak np. nalewanie oraz smakowanie wody/soku, nakładanie i przesypywanie kaszy, ryżu, odkręcanie butelek,  nakładanie płatków  śniadaniowych na talerz oraz ich smakowanie, ćwiczenia prawidłowego trzymania kubka, łyżki, ćwiczenia chwytów (szczypcowy, cylindryczny, opuszkowy) poprzez przypinanie spinaczy, segregowanie kolorowych patyczków, wrzucania klocków do określonego miejsca, ćwiczenia z makaronem do nauki pływania, rysowanie kredą.